Haber içeriklerini etkileyen unsurlar

Haber içeriklerine etki eden unsurlar


Haberciler her ne kadar olayları tarafsız bir şekilde yayınlamaya gayret etseler de yayınlanan haberlerin belirli bir çerçevesi vardır ve yüzlerce hatta binlerce olay arasında bazıları daha önemlidir ve bu önemlilik nedeniyle yayın içeriklerinde yerlerini alırlar.

Haber kuruluşları da diğer kuruluşlar gibi birtakım özelliklere sahiptir. Farklı bir ürün sunmalarına rağmen her birinin patronları ve maaşlı çalışanları olduğu gibi diğer işletmelerin bağlı olduğu para kazanma ve zarar etmeme zorunlulukları vardır. 
Her işletmenin esas amacı kâr etmek ise, medya işletmelerinde, medya etiği çerçevesinde bir araç olarak tanımlanmaktadır. Bu nedenle medya işletmelerinde ticari amaçlarla, meslek amaçlarının yasal düzenlemelerle birlikte dengede tutulması bir zorunluluk olarak görülmektedir.

Medya işletmelerinin diğer bir özelliği iki farklı hizmet üretilmesi nedeniyle iki farklı müşteri grubuna seslenilmesidir. Kamuoyuna haber ve bilgi sağlayan bu işletmeler aynı zamanda iş dünyasına da reklam ve ilan olanağı sağlamaktadır. Kurulacak bir denge de burada olmalıdır. Öte yandan medya kuruluşlarında içeriğe etki eden üretici ve yaratıcı kanadı temsil eden ikili personel yapısının bulunduğu ve bunların işgücü yoğun organizasyonlar olduğu da bilinmektedir. Sürekli gelişen teknolojinin yakından takip edilmesi  ya da edilmemesi, medya içeriğinin bu teknolojiye uydurulması ve işletmeye olan etkileri anlamında önem taşımaktadır.


Bu doğrultuda mevcut işgücü potansiyelinin ve çalışanların bağlı bulundukları sendikaların etkisi hesaba katılmalıdır. Bir başka etken de bu kadroların uyum içinde çalışmalarıdır. Bir medya kuruluşunda foto muhabirinden yazarına, ışıkçısından sesçisine, matbaa personelinden gazete satan bayisine kadar uyumlu bir ekip çalışması başarının anahtarıdır.
İzlenilen her televizyon kanalının veya okunan her gazetenin arkasında bir işletme yapısı olduğu kadar, bunları hazırlayan bir de haber ekibi vardır. Örgütsel bir yapıya sahip olan bu ekipte, her görev için yetkileri ve sorumlulukları tanımlanmış ve hatta uzmanlaşmış rollerle tanımlı isimler mevcuttur. Bir gazete için bu kişiler genel müdür, genel yayın müdürü, genel koordinatör, sorumlu yazı işleri müdürü,  editör ya da muhabir gibi kimliklere sahiptir. Bu yapı içerisinde belirli bir iş düzeni ve akışı mevcuttur.


Medya ürünlerinde dünyada meydana gelen her şeyin birebir izleyenlere ulaştırılması zaman ve kapasite bakımından imkânsızdır.  Bu kısıtlılık içinde düzenlenen iş akışı içerisinde haber yapılacak konular arasında da bir seçim yapma zorunluluğu söz konusudur. Hem öncelik sıralaması yapılacak hem de daha önemsiz görülenler elenecektir. Bu biçimde habere temel oluşturan sadece belli özelliklerinin vurgulanacağı da şüphesizdir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Öne Çıkan Yayın

Haber yazarken yapılan 6 ciddi hata

Haber yazarken yapılan 6 ciddi hata Haber yazma işiyle meşgul olanlar ve bu işle ilgilenenlerin bir kısmı haberi yazma sürecinde haberi y...