Haber içeriklerine etki eden unsurlar
Haberciler her ne kadar olayları tarafsız bir şekilde
yayınlamaya gayret etseler de yayınlanan haberlerin belirli bir çerçevesi
vardır ve yüzlerce hatta binlerce olay arasında bazıları daha önemlidir ve bu
önemlilik nedeniyle yayın içeriklerinde yerlerini alırlar.
Haber kuruluşları da diğer kuruluşlar gibi birtakım
özelliklere sahiptir. Farklı bir ürün sunmalarına rağmen her birinin patronları
ve maaşlı çalışanları olduğu gibi diğer işletmelerin bağlı olduğu para kazanma
ve zarar etmeme zorunlulukları vardır.
Her işletmenin esas amacı kâr etmek ise,
medya işletmelerinde, medya etiği çerçevesinde bir araç olarak
tanımlanmaktadır. Bu nedenle medya işletmelerinde ticari amaçlarla, meslek
amaçlarının yasal düzenlemelerle birlikte dengede tutulması bir zorunluluk
olarak görülmektedir.
Medya işletmelerinin diğer bir özelliği iki farklı hizmet
üretilmesi nedeniyle iki farklı müşteri grubuna seslenilmesidir. Kamuoyuna
haber ve bilgi sağlayan bu işletmeler aynı zamanda iş dünyasına da reklam ve
ilan olanağı sağlamaktadır. Kurulacak bir denge de burada olmalıdır. Öte yandan
medya kuruluşlarında içeriğe etki eden üretici ve yaratıcı kanadı temsil eden
ikili personel yapısının bulunduğu ve bunların işgücü yoğun organizasyonlar
olduğu da bilinmektedir. Sürekli gelişen teknolojinin yakından takip
edilmesi ya da edilmemesi, medya
içeriğinin bu teknolojiye uydurulması ve işletmeye olan etkileri anlamında önem
taşımaktadır.
Bu doğrultuda mevcut işgücü potansiyelinin ve çalışanların
bağlı bulundukları sendikaların etkisi hesaba katılmalıdır. Bir başka etken de
bu kadroların uyum içinde çalışmalarıdır. Bir medya kuruluşunda foto
muhabirinden yazarına, ışıkçısından sesçisine, matbaa personelinden gazete
satan bayisine kadar uyumlu bir ekip çalışması başarının anahtarıdır.
İzlenilen her televizyon kanalının veya okunan her gazetenin
arkasında bir işletme yapısı olduğu kadar, bunları hazırlayan bir de haber
ekibi vardır. Örgütsel bir yapıya sahip olan bu ekipte, her görev için
yetkileri ve sorumlulukları tanımlanmış ve hatta uzmanlaşmış rollerle tanımlı
isimler mevcuttur. Bir gazete için bu kişiler genel müdür, genel yayın müdürü,
genel koordinatör, sorumlu yazı işleri müdürü,
editör ya da muhabir gibi kimliklere sahiptir. Bu yapı içerisinde belirli
bir iş düzeni ve akışı mevcuttur.
Medya ürünlerinde dünyada meydana gelen her şeyin birebir
izleyenlere ulaştırılması zaman ve kapasite bakımından imkânsızdır. Bu kısıtlılık içinde düzenlenen iş akışı
içerisinde haber yapılacak konular arasında da bir seçim yapma zorunluluğu söz
konusudur. Hem öncelik sıralaması yapılacak hem de daha önemsiz görülenler
elenecektir. Bu biçimde habere temel oluşturan sadece belli özelliklerinin
vurgulanacağı da şüphesizdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder