Mizanpaj nedir. Mizanpaj nasıl yapılır

Mizanpaj nedir. Nasıl yapılır

mizanpaj nasıl yapılır


Mizanpaj için basit bir tanım yapmak gerekirse bir yayın için tasarlanan sayfa düzenidir diyebiliriz. Gazete ve dergi gibi yayınlardaki  “sayfa düzeni “ aynı zamanda mizanpaj anlamına gelir. Okuyucuya bir mesajın en güzel ve en iyi şekilde aktarılması gazetecilikte ve dergi sayfalarında haber kadar önemli bir unsurdur. Bir yayında bilgi ve içerik ne kadar önemli ise mizanpaj da o kadar önemdir. Çünkü bilginin nasıl sunulacağı, göze hitap etme seviyesi ile paraleldir.


Mizanpaj, göze ve zihne hitap eden bir çalışma olduğu için yayın organlarının önemini artırabilen veya azaltabilen önemli bir çalışmadır. Afiş, gazete,borşür, katalog,kartvizit, dergi vb. medya organları için çok önemlidir. Yayınların kullanıcıya daha etkili, daha düzenli ve daha kullanışlı bir şekilde nasıl sunulacağının cevabını mizanpaj (dizgi) vermektedir. Mizanpajın gerçekten de göz ardı edilmemesi gerekir. Günümüzde içerik yanında görsel sunum da önemlidir. Düzenli, bir görünüm verilmek istenen mesajı daha da önemli kılar. Bir örnek vermek gerekirse, kaliteli bir yemeğin servisinin de kaliteli olması gerekir. Servis basit bir tabak içerisinde ve basit bir masa düzeniyle verildiğinde yemeğin kalitesi göz ardı edilir.
mizanpaj nasıl yapılır


Mizanpaj yapmak çok zevkli bir çalışmadır. Aynı zamanda gazete ve dergi gibi yayınların mizanpajlarını izlemek de bakış açınızı büyük ölçüde değiştirecektir. Göz zevkiniz geliştiği gibi editoryal yeteneklerinizin gelişmesini sağlar. Mizanpaj görselliği günümüzde daha çok bilgisayar destekli yapılmaktadır. Gazete ve dergilerde mizanpaj yapan kişiye sayfa sekreteri ya da sayfa tasarımcısı denir.  Teknolojinin gelişmesiyle birlikte mizanpaj işlerini daha kolay bir şekilde yapabilen çeşitli programlar kullanılır olmuştur. Corel Draw, Adobe Indesign, Adobe Illustrator, Quark XPress vb. programlar tasarımcıların çok yaygın olarak kullandığı programlardır. Gazete ve dergilerde mizanpaj yapan kişiye sayfa sekreteri ya da sayfa tasarımcısı denir. 

HEDEF KİTLEYE UYGUN TASARIM 

Gazeteler, hitap ettikleri hedef kitleye göre de farklı tasarım anlayışları benimserler. Gazete ve dergi gibi yayınların tasarımları okur kitlelerine uygun olarak yapılıyor.  Cumhuriyet Gazetesi, Ulusalcı, eğitim ve gelir seviyesi yüksek bir okur kitlesine sahip. Gazetenin tasarımı da doğal olarak bu kitleye uygun yapılıyor.  Daha uzun yazılar, küçük ve az fotoğraflar, renkler ve zeminler neredeyse hiç bulunmuyor.  Zaman Gazetesi, muhafazakar bir okur kitlesine sahip. Sade, abartıdan uzak, büyük ama az fotoğraf kullanılıyor. Uzun yazılar, küçük puntolu başlıkları ve sayfada kullanılan boşluklarıyla Türkiye’de alışılmışın dışında bir tasarıma sahip.

mizanpajın özellikleri
 Radikal Gazetesi, öğrenci ve eğitimli ve okumayı seven bir kesime hitap ediyor. Sayfalarında az ama etkili fotoğraf kullanıyorlar. Tasarımı entelektüel bir kesime hitap ettiği imajını ilk bakışta veriyor. Posta Gazetesi ise bu üç örneğin biraz uzağında. Diğer gazetelere oranla eğitim seviyesi daha düşük bir kitleye hitap ediyor. Bu yüzden kısa haberler ve bol fotoğraflar var. Renkler çokça kullanılıyor. Bu örneklerde de görüldüğü gibi sayfa tasarımları/ mizanpajı hedef kitle ile doğrudan ilişkili.

MİZANPAJIN AŞAMALARI

  • Zihinsel tasarım
  • Kabataslak çizim
  • Tasarımın prototipinin kağıda aktarımı
  • İçeriğe uygun görselin seçimi
  • Yazım puntosu ve başlık seçimi
  • Etkili bir yazı tipi
  • Grafik kurgulama
  • İçerik ve görsel sıralamanın uyumu
  • Sizin en çok ilginizi çeken, okumanız için size ilginç gelen yazıları ve görsel resimleri veya ilk anda sizi etkileyenleri dikkat ettiğinizde sayfa tasarımının/mizanpajın sağladığı görselliğin olduğunu görebilirsiniz.

GÖRSEL İMAJ  İLGİ ÇEKİCİ KILAR
Yapılan araştırmalar, 200 satırlık yazıların %40 veya %50’sinin başlıkla son paragraf arasında okunmadığını göstermektedir. Böylesi bir yazıyı sonuna kadar okumadan etkili olan bir başka önemli neden ise o yazıda kullanılan üst başlık, ana başlık ve alt başlıkların ilginizi çeker, yazıyı okumak için merak uyandırır içerikte yazılmış olmasıdır. Bu sebepten ötürü  özellikle gazete ve dergi sayfa tasarımlarında eldeki bilgiler, önem sırasına göre ve okurun ilgisini çekecek, rahat okuma kolaylığı sergileyecek şekilde yerleştirilmelidir. Modern gazete ve dergi yayıncılığında içeriğin zenginliğinin yanı sıra o yayının tanınmasını ve başarılı olmasını sağlayan en önemli unsur sayfa tasarımı ile yaratılan görsel imajdır.


1 yorum:

Öne Çıkan Yayın

Haber yazarken yapılan 6 ciddi hata

Haber yazarken yapılan 6 ciddi hata Haber yazma işiyle meşgul olanlar ve bu işle ilgilenenlerin bir kısmı haberi yazma sürecinde haberi y...