Mizanpaj nedir. Nasıl yapılır
Mizanpaj için basit bir tanım yapmak gerekirse bir yayın
için tasarlanan sayfa düzenidir diyebiliriz. Gazete ve dergi gibi yayınlardaki “sayfa düzeni “ aynı zamanda mizanpaj anlamına
gelir. Okuyucuya bir mesajın en güzel ve en iyi şekilde aktarılması
gazetecilikte ve dergi sayfalarında haber kadar önemli bir unsurdur. Bir yayında bilgi ve içerik ne kadar önemli ise mizanpaj
da o kadar önemdir. Çünkü bilginin nasıl sunulacağı, göze hitap etme seviyesi
ile paraleldir.
Mizanpaj, göze ve zihne hitap eden bir çalışma olduğu için
yayın organlarının önemini artırabilen veya azaltabilen önemli bir çalışmadır. Afiş, gazete,borşür, katalog,kartvizit, dergi vb. medya organları
için çok önemlidir. Yayınların kullanıcıya daha etkili, daha düzenli ve daha
kullanışlı bir şekilde nasıl sunulacağının cevabını mizanpaj (dizgi)
vermektedir. Mizanpajın gerçekten de göz ardı edilmemesi gerekir. Günümüzde
içerik yanında görsel sunum da önemlidir. Düzenli, bir görünüm verilmek istenen
mesajı daha da önemli kılar. Bir örnek vermek gerekirse, kaliteli bir yemeğin servisinin
de kaliteli olması gerekir. Servis basit bir tabak içerisinde ve basit bir masa
düzeniyle verildiğinde yemeğin kalitesi göz ardı edilir.
Mizanpaj
yapmak çok zevkli bir çalışmadır. Aynı zamanda gazete ve dergi gibi yayınların
mizanpajlarını izlemek de bakış açınızı büyük ölçüde değiştirecektir. Göz
zevkiniz geliştiği gibi editoryal yeteneklerinizin gelişmesini sağlar. Mizanpaj görselliği günümüzde daha çok bilgisayar destekli yapılmaktadır. Gazete
ve dergilerde mizanpaj yapan kişiye sayfa sekreteri ya da sayfa tasarımcısı denir. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte mizanpaj
işlerini daha kolay bir şekilde yapabilen çeşitli programlar kullanılır olmuştur. Corel Draw, Adobe Indesign, Adobe
Illustrator, Quark XPress vb. programlar tasarımcıların çok yaygın olarak
kullandığı programlardır. Gazete ve dergilerde mizanpaj yapan kişiye sayfa sekreteri ya da sayfa tasarımcısı denir.
HEDEF KİTLEYE UYGUN TASARIM
Gazeteler, hitap ettikleri hedef kitleye göre de farklı
tasarım anlayışları benimserler. Gazete ve dergi gibi yayınların tasarımları okur
kitlelerine uygun olarak yapılıyor. Cumhuriyet Gazetesi, Ulusalcı,
eğitim ve gelir seviyesi yüksek bir okur kitlesine sahip. Gazetenin tasarımı da
doğal olarak bu kitleye uygun yapılıyor.
Daha uzun yazılar, küçük ve az fotoğraflar, renkler ve zeminler neredeyse hiç
bulunmuyor. Zaman Gazetesi, muhafazakar
bir okur kitlesine sahip. Sade, abartıdan uzak, büyük ama az fotoğraf
kullanılıyor. Uzun yazılar, küçük puntolu başlıkları ve sayfada kullanılan
boşluklarıyla Türkiye’de alışılmışın dışında bir tasarıma sahip.
Radikal Gazetesi,
öğrenci ve eğitimli ve okumayı seven bir kesime hitap ediyor. Sayfalarında az
ama etkili fotoğraf kullanıyorlar. Tasarımı entelektüel bir kesime hitap ettiği
imajını ilk bakışta veriyor. Posta Gazetesi ise bu üç örneğin biraz uzağında.
Diğer gazetelere oranla eğitim seviyesi daha düşük bir kitleye hitap ediyor. Bu
yüzden kısa haberler ve bol fotoğraflar var. Renkler çokça kullanılıyor.
Bu örneklerde de görüldüğü gibi sayfa tasarımları/ mizanpajı hedef kitle ile
doğrudan ilişkili.
MİZANPAJIN AŞAMALARI
- Zihinsel tasarım
- Kabataslak çizim
- Tasarımın prototipinin kağıda aktarımı
- İçeriğe uygun görselin seçimi
- Yazım puntosu ve başlık seçimi
- Etkili bir yazı tipi
- Grafik kurgulama
- İçerik ve görsel sıralamanın uyumu
- Sizin en çok ilginizi çeken, okumanız için size ilginç gelen yazıları ve görsel resimleri veya ilk anda sizi etkileyenleri dikkat ettiğinizde sayfa tasarımının/mizanpajın sağladığı görselliğin olduğunu görebilirsiniz.
GÖRSEL İMAJ İLGİ ÇEKİCİ
KILAR
Yapılan araştırmalar, 200
satırlık yazıların %40 veya %50’sinin başlıkla son paragraf arasında
okunmadığını göstermektedir. Böylesi bir yazıyı sonuna kadar okumadan etkili
olan bir başka önemli neden ise o yazıda kullanılan üst başlık, ana başlık ve
alt başlıkların ilginizi çeker, yazıyı okumak için merak uyandırır içerikte
yazılmış olmasıdır. Bu sebepten ötürü özellikle gazete ve dergi sayfa tasarımlarında
eldeki bilgiler, önem sırasına göre ve okurun ilgisini çekecek, rahat okuma
kolaylığı sergileyecek şekilde yerleştirilmelidir. Modern gazete ve dergi
yayıncılığında içeriğin zenginliğinin yanı sıra o yayının tanınmasını ve
başarılı olmasını sağlayan en önemli unsur sayfa tasarımı ile yaratılan görsel
imajdır.
saol
YanıtlaSil