İnternet haberini okutacak 7 yöntem

İnternet haberini okutan 7 yöntem


İnternet sitemizden ya da blogumuzdan yayınladığımız bazı haberler fazla ilgi görürken bazıları kimsenin ilgisini çekmez ve okunmaz. Bazı haberleri saatte 500 kişi okur, bazı haberleri ise 1 ayda 500 kişi ancak okur. Bu noktada şüphesiz haberlerin az veya çok okunmasında birtakım faktörlerin olduğu da bir gerçek. İnsanlar haberleri okumak için o haberde ilginçlik, yakınlık, sıra dışılık, etkililik arar. Kendilerini ilgilendirmeyen ve kendilerine yakın olmayan haberleri okumazlar.  İnternet gazeteciliğinde okurun ilgisini çekmek ve haberi okutmak geleneksel gazetecilikten daha zordur.


İnternet gazeteciliğinde haberlerin daha fazla okunmasını  sağlayan, internet sitenize daha çok ziyaretçi trafiği getirecek birtakım metodlar vardır. Bu metodların bazıları geleneksel gazetecilikte de kullanılan metotlar.  Bu yazımızda internet gazeteciliğinin geleneksel gazetecilikten farkını da göz önünde bulundurarak internet haberinin daha fazla okunmasını sağlayacak birkaç basit yöntemden bahsedeceğiz.

1- Başlık:

Şu bir gerçek ki; bir haberin en önemli unsuru başlıktır.  İnternet haberini yazarken haberin başlığına çok dikkat etmemiz gerek.  Çünkü başlık, haberin okunmasını sağlayan en önemli unsurdur. Okuyucu haberin başlığına bakarak haberi okumaya yönelir.  Peki haber başlığı nasıl olmalı? İnternet haberinde başlık, haberi birkaç kelimeyle özetleyici bir nitelikte olmalı. Haber başlığı gerektiği uzunlukta olmalı. Ne çok uzun, ne çok kısa…
Haber başlığının ilginç olması haberi n okunmasını sağlar. Gelişigüzel, sıradan, monoton bir başlık okuyucunun ilgisini çekmeyecek ve o haberi okuyanların sayısı hayli az olacaktır.  Haberin başlığını yazarken haberin en can alıcı noktası göz önünde bulundurulmalıdır. Haber başlığını kaleme alırken, “bu olayı arkadaşıma anlatsam birkaç kelimeyle nasıl anlatırım” sorusunu kendinize sormalısınız.

2- Spot/Flaş:

Haberin başlığından sonra gelen en önemli unsuru spot/flaş’tır. Spot, haber başlığına göre daha uzun yazılır. 2-5 cümleden oluşur  Spotta, başlıkta belirtilen konu biraz daha detaylandırılır.  Burada dikkat etmemiz gereken nokta şu: Spotta tüm detayları vermemeliyiz.  Spotta verdiğimiz bilgiyle okuyucuda merak uyandırmalı ve okuyucuyu haber metninin tamamını okumaya yönlendirmeliyiz.  Spotu yazarken “bu olayı arkadaşıma anlatsam birkaç cümle ile nasıl anlatırım” sorusunu kendinize sormalısınız.

3- Fotoğraf:

Fotoğraf haberi okutan, daha da ilgi çekici hale getiren bir unsurdur. Fotoğraf haberin, olayın kanıtıdır.  Fotoğraf, haberin inandırıcılığını artırır.  Ayrıca fotoğraf bulunan haberler, fotoğraf bulunmayanlara göre daha fazla ilgi çeker ve daha fazla okunur.

4-Ara başlık:

Haber metninde ara başlık kullanmak haber metninin tamamının okunmasını sağlayan etkili bir yöntemdir. Ara başlıkları bulunmayan, uzun haber metinleri,  okuyucunun sıkılmasına neden olur ve okuyucu haberin tamamını okumaz.  Bu durumun önüne geçmek için ara başlık kullanmak iyi bir yöntemdir.  Ara başlığı bulunan haber metinleri okuyucunun gözünde büyümez.  Ara başlıklar haber metnini küçük parçalara böler.

5-Sosyal medyada paylaşım:

Sosyal medya mecraları bir haberin, bir yazının, bir makalenin  daha fazla kitleye ulaşmasında çok önemli bir role sahip. Sosyal medya aracılığıyla paylaşılan bir haber  kısa bir sürede çok sayıda ziyaretçinin dikkatini çekip daha fazla okunabilir. Tabi bu noktada haberin başlığının özenle yazılmış olması bir artı getirecektir.  Haber sitemizin ilgili kısımlarına sosyal medya butonları ekleyerek sosyal medyada paylaşılmasını sağlayabiliriz.


6-Gereksiz cümlelerden uzak durun:

Haber metni kelime, cümle ve paragraflardan oluşmaktadır. Haberde, yerinde özenle seçilerek kullanılmış cümleler haberin okunmasını sağlarken gereksiz kullanılan her cümle okuyucuyu haberden uzaklaştıracaktır. Aynı zümlelerin haber metninde sık sık kullanılması okuyucuyu sıkar ve haberi okumayı bıraktırır.

7-Dilbilgisi ve imla:

Haber dilinin özenli bir biçimde kullanılmasına özen göstermek gerekir. Dilbilgisi kurallarına uyulması, noktalama işaretlerinin yerinde kullanılması bu işin daha profesyonel yapıldığını gösterecektir. Bu nedenle gazeteci/muhabirin yanında her zaman bir imla kılavuzu ve Türkçe sözlük bulunması gerekir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Öne Çıkan Yayın

Haber yazarken yapılan 6 ciddi hata

Haber yazarken yapılan 6 ciddi hata Haber yazma işiyle meşgul olanlar ve bu işle ilgilenenlerin bir kısmı haberi yazma sürecinde haberi y...