İnternet haberini okutan 7 yöntem
İnternet sitemizden ya da blogumuzdan yayınladığımız bazı
haberler fazla ilgi görürken bazıları kimsenin ilgisini çekmez ve okunmaz. Bazı
haberleri saatte 500 kişi okur, bazı haberleri ise 1 ayda 500 kişi ancak okur. Bu
noktada şüphesiz haberlerin az veya çok okunmasında birtakım faktörlerin olduğu
da bir gerçek. İnsanlar haberleri okumak için o haberde ilginçlik, yakınlık, sıra
dışılık, etkililik arar. Kendilerini ilgilendirmeyen ve kendilerine yakın
olmayan haberleri okumazlar. İnternet
gazeteciliğinde okurun ilgisini çekmek ve haberi okutmak geleneksel
gazetecilikten daha zordur.
İnternet gazeteciliğinde haberlerin daha fazla okunmasını sağlayan, internet sitenize daha çok ziyaretçi
trafiği getirecek birtakım metodlar vardır. Bu metodların bazıları geleneksel
gazetecilikte de kullanılan metotlar. Bu
yazımızda internet gazeteciliğinin geleneksel gazetecilikten farkını da göz
önünde bulundurarak internet haberinin daha fazla okunmasını sağlayacak birkaç basit
yöntemden bahsedeceğiz.
1- Başlık:
Şu bir gerçek ki; bir haberin en önemli unsuru
başlıktır. İnternet haberini yazarken
haberin başlığına çok dikkat etmemiz gerek.
Çünkü başlık, haberin okunmasını sağlayan en önemli unsurdur. Okuyucu
haberin başlığına bakarak haberi okumaya yönelir. Peki haber başlığı nasıl olmalı? İnternet
haberinde başlık, haberi birkaç kelimeyle özetleyici bir nitelikte olmalı.
Haber başlığı gerektiği uzunlukta olmalı. Ne çok uzun, ne çok kısa…
Haber başlığının ilginç olması haberi n okunmasını sağlar.
Gelişigüzel, sıradan, monoton bir başlık okuyucunun ilgisini çekmeyecek ve o
haberi okuyanların sayısı hayli az olacaktır.
Haberin başlığını yazarken haberin en can alıcı noktası göz önünde
bulundurulmalıdır. Haber başlığını kaleme alırken, “bu olayı arkadaşıma
anlatsam birkaç kelimeyle nasıl anlatırım” sorusunu kendinize sormalısınız.
2- Spot/Flaş:
Haberin başlığından sonra gelen en önemli unsuru spot/flaş’tır.
Spot, haber başlığına göre daha uzun yazılır. 2-5 cümleden oluşur Spotta, başlıkta belirtilen konu biraz daha
detaylandırılır. Burada dikkat etmemiz
gereken nokta şu: Spotta tüm detayları vermemeliyiz. Spotta verdiğimiz bilgiyle okuyucuda merak
uyandırmalı ve okuyucuyu haber metninin tamamını okumaya yönlendirmeliyiz. Spotu yazarken “bu olayı arkadaşıma anlatsam
birkaç cümle ile nasıl anlatırım” sorusunu kendinize sormalısınız.
3- Fotoğraf:
Fotoğraf haberi okutan, daha da ilgi çekici hale getiren bir
unsurdur. Fotoğraf haberin, olayın kanıtıdır.
Fotoğraf, haberin inandırıcılığını artırır. Ayrıca fotoğraf bulunan haberler, fotoğraf
bulunmayanlara göre daha fazla ilgi çeker ve daha fazla okunur.
4-Ara başlık:
Haber metninde ara başlık kullanmak haber metninin tamamının
okunmasını sağlayan etkili bir yöntemdir. Ara başlıkları bulunmayan, uzun haber
metinleri, okuyucunun sıkılmasına neden
olur ve okuyucu haberin tamamını okumaz.
Bu durumun önüne geçmek için ara başlık kullanmak iyi bir yöntemdir. Ara başlığı bulunan haber metinleri
okuyucunun gözünde büyümez. Ara başlıklar
haber metnini küçük parçalara böler.
5-Sosyal medyada paylaşım:
Sosyal medya mecraları bir haberin, bir yazının, bir
makalenin daha fazla kitleye ulaşmasında
çok önemli bir role sahip. Sosyal medya aracılığıyla paylaşılan bir haber kısa bir sürede çok sayıda ziyaretçinin
dikkatini çekip daha fazla okunabilir. Tabi bu noktada haberin başlığının
özenle yazılmış olması bir artı getirecektir.
Haber sitemizin ilgili kısımlarına sosyal medya butonları ekleyerek
sosyal medyada paylaşılmasını sağlayabiliriz.
6-Gereksiz cümlelerden uzak durun:
Haber metni kelime, cümle ve paragraflardan oluşmaktadır.
Haberde, yerinde özenle seçilerek kullanılmış cümleler haberin okunmasını
sağlarken gereksiz kullanılan her cümle okuyucuyu haberden uzaklaştıracaktır.
Aynı zümlelerin haber metninde sık sık kullanılması okuyucuyu sıkar ve haberi
okumayı bıraktırır.
7-Dilbilgisi ve imla:
Haber dilinin özenli bir biçimde kullanılmasına özen
göstermek gerekir. Dilbilgisi kurallarına uyulması, noktalama işaretlerinin
yerinde kullanılması bu işin daha profesyonel yapıldığını gösterecektir. Bu
nedenle gazeteci/muhabirin yanında her zaman bir imla kılavuzu ve Türkçe sözlük
bulunması gerekir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder